secretvoice

2009-03-15
20:09:04

Vegetarisk grytbas för 10 mån.

Ja, livet som matlagande mamma bör göras så enkelt som möjligt. Därför har jag börjat tillaga olika ingredienser för sig som jag kan kombinera med olika grytbaser. Här är den senaste.

2 stora potatisar
3 palsternackor
1 morot
1 grön paprika
0,5 dl röd quinoa (om barnet har lätt för att bli hård i magen)
0,5 dl helt matvete av dinkel
0,5 gul lök
0,5 buljongtärning från Biofood

Detta kokas tillräckligt länge för att rotsakerna, matvetet och quinoan ska bli genomkokta och mjuka. Lägg gärna till paprikan sist så att den fortfarande har lite stuns i sig och inte kokar bort.

Mixa i hushållsassistent så att det fortfarande finns bitar kvar, nu är det tuggförmåga som ska tränas och mixar man för mycket tar det längre tid innan barnet kan äta liknande mat som den övriga familjen. Mixar man för lite får barnet kräk-känslor. Du känner ditt barn bäst och låt det få fastare föda i den takt som passar er, låt inte BVC tjata på er.

Grunden är rotsakerna som barnmagar oftast tål och tycker om. Kombinerat med lite, lite av nya saker såsom lök, matvete och buljong (som det finns salt i). Löken är ett så kallat anti-inflammatoriskt livsmedel och är bra att börja lägga till i maten nu, men jag börjar försiktigt så att det inte blir för starkt för magen.

Jag kombinerar med:
- kokt kyckling med dragon/oregano/rosmarin eller basilika
- kokt lax
- kokt nötkött
- kokta röda linser
- fett i lagom mängd beroende på hur mycket ditt barn rör på sig


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: