secretvoice

2009-06-23
19:47:30

Misstänkt biverkning av Pentavac - sprucken trumhinna

Idag har vi varit hos läkaren med en sprucken trumhinna på vår lilla tjej, endast ett år. Det började med ettårssprutan av Pentavac - som sjukvården själva känner till är en TUNG vaccination för små barn. Ändå ger man den.

Efter vaccinationen fick hon feber, ont och förkylningsliknande besvär, helt enligt "plan". Hon var helt slut hela helgen och "förkylningen" höll i sig en vecka. I vanliga fall är hon en munter och pigg tjej, som är sjuk max några dagar, men den här gången kämpade hon verkligen.

Vad vi inte visste, var att förkylningen samlade så mycket slem att det gick upp i örongången till slut, dvs igår kväll, sprack den. Mitt i maten började hon skrika förtvivlat och hon kunde inte sluta. Efter en Alvedon lättade det, men hon var fortfarande väldigt ledsen.

Senare på kvällen sov hon lugnt, men morgonen därpå bokade jag tid på vårdcentralen som kunde konstatera att trumhinnan spruckit - och då förstås gör så att det inte värker längre.

Nu under den finaste tiden, kan hon inte bada på några veckor, inte heller umgås med många barn med risk för att få en bakterieinfektion.

Jag kan ärligt talat inte förstå att man ger en så tung vaccination till så små barn - och den här händelsen får mig att undra om Pentavac är anledningen till att man börjar införa en ny vaccination mot öroninflammation runt om i landet.
2009-06-10
20:58:58

Perfekt slitna skinny jeans från Acne

Mitt första par skinny jeans har precis blivit sådär mjuka och perfekt "mönstrade" av att jag använt dem i fyra år. De är beroendeframkallande och jag vill ha flera par skinnisar! Egentligen borde jag sälja dem till någon aficionado som verkligen kunde ta hand om dem och vårda dem för vad de är, men...

jag tvekar. Nu när de är perfekta, varför inte njuta av dem?

Samtidigt kliar det i mig att köpa flera och jag *försöker* verkligen shoppa enligt principen: ett plagg in - ett plagg ut. Så att garderoben ska innehålla fler och fler pärlor och färre av de där dåliga köpen. Jag är nästan där.

Garderoben är rensad, förutom tre blusar som jag inte kan slänga. En har jag fått av mamma och den är i fel färg och i övrigt rätt gräslig. En har jag fått av maken och tar inte fram det bästa i min figur, tvärtom, den döljer den. Den sista var ett felköp, jag provade den inte ens och passformen är usel. Man får skylla sig själv ibland.

Nå, vad ska min perfekta garderob innehålla?

Blusar av gott snitt, dito kavajer och kostymer.
Några kjolar: en tight jeanskjol, en klassiker i marinblått, en khakikjol i grönt (en av mina bästa färger).
Massor av klänningar och sjalar.
T-shirts av bra kvalitet, några koftor och tröjor.
4-5 pikétröjor
Massor av skor att passa till, några handväskor, kappor och jackor och voilà! Så har man för mycket... måste få lite mer tips om att slimma garderoben!
2009-06-04
14:08:06

Attityd till barnen och deras utveckling

Om man som förälder verkligen bryr sig om sina barn, då ska man köpa den här boken/det här programmet/musiken/leksaken whatever. Jodå, vad tror ni alla barnbutiker lever på egentligen? Vår egen rädsla för att inte räcka till förstås.

Som en motvikt till det, köpte jag boken Ett barn har hundra språk om pedagogiken och attityden kring barns utveckling som de har i Reggio Emilia.

Detta är verkligen en helt ny värld!!! Den här boken har öppnat mina ögon och dessutom gett mig en suverän kommunikation och en outtömlig källa till roliga saker att hitta på tillsammans (som dessutom ger barnen verktyg att uttrycka sig och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar).

DETTA ÄR MITT TIPS: KÖP BOKEN IDAG!

Det är ingen mirakelkur, utan beskriver det sätt de tänker på. De utgår från att man bör ta vara på den småbarnstid då barnen växer och utvecklas som mest för att ge dem verktyg att hantera all den platta kommunikation som omger oss i samhället. Det bästa med den är att det är så förbenat enkelt. Låt barnen se, känna, höra, smaka och röra vid det de upplever och det som finns omkring dem för att ge dem kunskap.

Det låter kanske lita abstrakt, så jag tänkte ge ett exempel.

Sonen är fascinerad (bland annat) av Ninja Turtles och efter att ha läst början av boken, frågade jag honom vad en Ninja Turtle är. - En sköldpadda, sen blir de en Turtle. Vi tittade lite på figuren. Svärdsskidorna på hans rygg, tolkade han som vingar, men jag berättade vad de var till för och varför man hade dem på ryggen. Fördelen här är att jag själv tränat kampsport och alltså vet av egen erfarenhet hur och till vad olika saker används.

Sen frågade jag vad en sköldpadda äter. - Fisk. Är inte fisken för stor för sköldpaddans mun? Där fick jag fråga mig själv vad en sköldpadda äter för något, det måste jag ta reda på. Metoden går sedan ut på att barnen målar och berättar om sina kunskaper för att göra dem levande. De får till och med måla hur det ser ut när någon andas (nu talar vi om barn i åldrarna 3-5 år och det funkar!) och det finns inte en huvudfoting någonstans i deras teckningar.

Därför ska vi ta ett tema och jobba med det och vilka kopplingar det finns - och jag lovar, det ska bli jättekul!