secretvoice

2009-03-11
20:08:25

Drömmen om en bok börjar likna något...

Den senaste veckan har jag tagit mig tid att sitta ner och skriva på boken hela tre gånger. Den handlar om fyra familjer och om samhället de lever i. Det är inte så Norénskt som det låter.

Det svåraste var att bena ut hur jag skulle skriva ut idén. Idén kom till mig för några år sedan, då var vi småbarnsföräldrar som nu och det var lite körigt att få till det med skrivandet. Den där idén snurrade runt några varv i huvudet, men var ändå så ogripbar när jag satte mig vid datorn.

Till slut satte jag mig ner i arbetsrummet med ett papper och skrev namnen på alla som skulle vara med, deras familjer (även om de inte var med), deras bakgrund, vad som skulle hända med dem osv. Sen kunde jag sitta ner och göra en inledning.

Steg två var att gå in i varje familj lite djupare, att låta handlingen ta fart efter presentationen av alla i boken.

Nu har delarna fördjupats ännu mer och trots att jag vet vad som ska hända, är det ändå svårt att få det trovärdigt, läsvärt och intressant. Arbetet gick trögt ett tag innan jag lovade mig själv två belöningar - och efter det tog det fart. Lite socker i botten får medicinen att gå ner...

Utöver det, har jag fått kontakt med en tidning där jag har en möjlighet att frilansa - och jag har fått en rådgivare om att frilansa! Helt fantastiskt!

Det sägs att när man är på rätt väg, går allting så lätt. Möjligheter uppstår och man träffar rätt personer som hjälper en vidare. Det känns faktiskt som att det händer nu...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: