secretvoice

2009-03-15
20:22:35

Det är något skumt med den kungliga förlovningen...

OK, såhär är det enligt de senaste undersökningarna: 60-70 procent av det svenska folket vill ha en demokratisk monarki, alltså det statsskick vi har nu. Hur många som är republikaner vet jag inte, men för sakens skull kan vi väl säga att de är 30 procent av det svenska folket. I runda slängar 2,7 miljoner människor. För enkelhetens skull räknar vi bort 700 000 som inte är röstmyndiga ännu, kvarstår 2 miljoner människor.

Om de som är för hovet och kan rösta uppgår till lågt räknat 5 miljoner människor, ställt mot de 2 miljoner människor (högt räknat) som antas vara republikaner, så är det mer än dubbelt så många rojalister som republikaner i det här landet.

Ändå - jag säger ändå - är det en majoritet av republikaner som har fått utrymme i media när det gäller att kommentera kronprinsessan Victorias och Daniel Westlings förlovning. Nästan alla har anfört att det är för dyrt att hålla bröllop om skattebetalarna ska betala kalaset.

OK, vi räknar med att bröllopet kostar 50 miljoner inklusive allt: fest, kläder, transporter, lokaler och polisinsatser samt övrig säkerhet.

Ekonomiska experter räknar med att bröllopet i sig kommer att inbringa 2,6 miljarder. Det inbegriper fler jobbtillfällen och jag för min del skulle gärna stå på slottets borggård och sälja t-shirten, muggen och handdukarna för att skapa fler jobbtillfällen, fler skatteintäkter, ökad turism - tänk på all härlig moms som staten kan dra in! - och faktiskt, mer fest!!!

Eftersom republikanerna fått mest utrymme även i statliga medier såsom Sveriges Radio (som ska vara opolitiskt och opartiskt, men inte oengagerat), tänker jag gå med i Rojalistiska Föreningen och skicka mina allra varmaste gratulationer till brudparet.

Sen ska jag köpa t-shirten, servisen och handdukarna för att riktigt gotta mig i den härliga, kungliga bröllopsyran och festa i dagarna tre. Middag med efterföljande party, någon?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: