secretvoice

2008-11-05
20:14:15

Ömt samvete

Hm, jag har ett dilemma. I vår lilla stad finns en affär som säljer underbara barnkläder, alltså utöver de vanliga kedjornas utbud. Kläderna är förstås dyrare, men är bra som komplement. Inga problem där alltså.

MEN - och det här är ett stort men - hon som äger affären (och jobbar i den) är inte särskilt snäll mot sina egna barn. De är de enda barnen som konstant har påsar under ögonen här i bygden och vare sig hon eller pappan spenderar så mycket tid med sina barn.

Nej, det här handlar inte om normal vardagshets, utan att de verkligen inte är med sina barn vare sig på vardagar eller helger.

ALLTSÅ vill jag inte handla i hennes butik så att hon kan tjäna pengar och utöka och spendera ännu mindre tid med sina barn. Är man ogin då?

Det bär mig så emot att handla där, trots att kläderna är jättefina. I en perfekt värld skulle alla stötta henne så att barnen får det bättre. I en perfekt värld inser hon att barnen inte mår bra, även om de sköter sig i skolan och i övrigt. I en perfekt värld skulle det problemet inte finnas över huvud taget förstås! Då skulle allt vara la-di-da och alla barnen hoppa hopprep till skolan, ha nystrukna skjortor och nyflätat hår och en knasig pappa som kommer hem med blommor till sin fru och roliga påhitt som utflykter eller fina presenter som i Lotta på Bråkmakargatan.

Vad enkelt det vore om det vore så, men nu lever vi i den här verkligheten och jag får låta bli att handla där tills vidare. Jag undrar bara: varför?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: