secretvoice

2012-05-10
18:33:18

Risotto

Det regnar visserligen ute, men idag är det vår i köket! Jag hämtade barnen tidigt idag och hade tid att laga en riktig risotto med våra favoritsmaker. 2 dl avorioris 1 liter grönsaksbuljong 2 vitlöksklyftor 2 schalottenlökar olivolja örtsalt torkad och mortlad svamp (kantarell och trumpetsvamp) 6-7 skogschampinjoner 1 salladslök en handfull rädisor en stooor "kyckling"filé quorn Riset är det som tar tid och kärlek, börja med att finhacka lök och vitlök och bryn det med saltet i olivoljan på medelvärme. Under tiden kokas buljongen så att den finns till hands när riset börjar få färg. Tillsätt riset i stekpannan (jodå!) och bryn till det blir lite mjukt och genomskinligt. Samtidigt börjar du steka kycklingen i strimlor med örtsalt, dragon och timjan. Häll över en skvätt av den varma buljonen i pannan och rör om. Skiva och stek champinjonerna i smör och örtsalt. Skiva salladslöken och rädisorna och lägg upp i skålar. Fortsätt hälla över lite av buljongen i taget medan du rör om tills riset är alldeles mjukt och såsigt/klibbigt. Quornen har jag stekt i lite olja med örtsalt till mig eftersom jag inte äter kött. Nu är det serverat!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: