secretvoice

2009-06-04
14:08:06

Attityd till barnen och deras utveckling

Om man som förälder verkligen bryr sig om sina barn, då ska man köpa den här boken/det här programmet/musiken/leksaken whatever. Jodå, vad tror ni alla barnbutiker lever på egentligen? Vår egen rädsla för att inte räcka till förstås.

Som en motvikt till det, köpte jag boken Ett barn har hundra språk om pedagogiken och attityden kring barns utveckling som de har i Reggio Emilia.

Detta är verkligen en helt ny värld!!! Den här boken har öppnat mina ögon och dessutom gett mig en suverän kommunikation och en outtömlig källa till roliga saker att hitta på tillsammans (som dessutom ger barnen verktyg att uttrycka sig och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar).

DETTA ÄR MITT TIPS: KÖP BOKEN IDAG!

Det är ingen mirakelkur, utan beskriver det sätt de tänker på. De utgår från att man bör ta vara på den småbarnstid då barnen växer och utvecklas som mest för att ge dem verktyg att hantera all den platta kommunikation som omger oss i samhället. Det bästa med den är att det är så förbenat enkelt. Låt barnen se, känna, höra, smaka och röra vid det de upplever och det som finns omkring dem för att ge dem kunskap.

Det låter kanske lita abstrakt, så jag tänkte ge ett exempel.

Sonen är fascinerad (bland annat) av Ninja Turtles och efter att ha läst början av boken, frågade jag honom vad en Ninja Turtle är. - En sköldpadda, sen blir de en Turtle. Vi tittade lite på figuren. Svärdsskidorna på hans rygg, tolkade han som vingar, men jag berättade vad de var till för och varför man hade dem på ryggen. Fördelen här är att jag själv tränat kampsport och alltså vet av egen erfarenhet hur och till vad olika saker används.

Sen frågade jag vad en sköldpadda äter. - Fisk. Är inte fisken för stor för sköldpaddans mun? Där fick jag fråga mig själv vad en sköldpadda äter för något, det måste jag ta reda på. Metoden går sedan ut på att barnen målar och berättar om sina kunskaper för att göra dem levande. De får till och med måla hur det ser ut när någon andas (nu talar vi om barn i åldrarna 3-5 år och det funkar!) och det finns inte en huvudfoting någonstans i deras teckningar.

Därför ska vi ta ett tema och jobba med det och vilka kopplingar det finns - och jag lovar, det ska bli jättekul!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: