secretvoice

2009-01-09
22:12:42

Hycklaren på jobbet

En gång för länge, länge sedan började jag ställa frågor till människor jag träffade på jobbet, på fester, på stan och de jag kom att tala med. Folk älskar att tala om sig själva (för det mesta) och jag älskar att observera, vrida och vända och diskutera.

En tant jag jobbade med och som jag aldrig talade med eftersom hon var så otillgänglig började en dag klaga över att de hade visat en kärleksfilm på barntid. Jag blev förvånad, för hon var så upprörd över att hennes barn hade fått se ett par som hade sex.

Alltså, det här paret hade inte sex. Jag såg samma film och "kärleksscenen" ifråga var av typen att de kysstes framför ett obligatoriskt fönster med fladdrande gardiner och sedan zoomade kameran ut. Det var ingen kärleksscen med samlag, bara en kärleksscen där man visste att de skulle till sängs med varandra - och vad som skulle hända på ett ungefär.

Eftersom man hade visat en krigsfilm ungefär samtidigt bara kvällarna före den här "sexfilmen" så sa jag att det är väl bättre att lära barnen om kärlek än om att döda?

- Nehej, då! Barnen fick gärna se krigsfilmen.

Då började det tilta i huvudet på mig och jag frågade om hon tyckte det var rätt att döda? Hon hade ju iaf haft sex eftersom hon hade två barn och då borde hon tycka att det var OK att ha sex, tänkte jag i mitt stilla sinne...

- Neeej, det är fel att döda! svarade hon tvärsäkert.

OK.... nu blev jag ju riktigt nyfiken. Alla vet att det är fel att döda och de flesta skulle aldrig ens hamna i en situation där de skulle ställas inför valet, eller impulsen. Själv tror jag min gräns skulle dras vid om någon anföll någon när och kär - så jag frågade om hon inte ens skulle döda för att försvara sina barn?

- Nej, det skulle hon absoluuuut inte göra!

Wow, hon måste vinna pris i årets mest skenheliga. Nä, förrresten, decenniets mest skenheliga passar bättre. Hon tycker det är fel att döda, men ser hellre att hennes barn ser någon annan döda någon (rätt brutalt i det här fallet) än att se ett par kyssas framför en fladdrande gardin. Samtidigt hävdar hon att hon inte skulle kunna drivas över gränasen.

Sex är helt fel att visa, även om det bara är än så subtilt antytt (det var ju inte Betty Blue direkt, jag rodnar fortfarande vid tanken på inledningsscenen). Ändå är det något hon själv gjort, minus gardinen kanske.


Så träffar du någon som ställer frågor om dina åsikter, drömmar och värderingar - se upp, för dina svar säger mer om dig själv än du anar. För att inte tala om det du inte säger....

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: