secretvoice

2009-01-23
15:32:38

Boeuf Bourgignon

Ja, förlåt franskan, men när vi var i Frankrike senast (alltså för ett år sedan), gick vi in på en kvarterskrog och fick en fantastisk fransk kalops, alltså boeuf bourgignon. Efter att ha börjat utesluta tillsatser, raffinerat socker och en del andra saker, så föddes matintresset. Eftersom jag veckohandlar och försöker variera vad vi äter, så är det ju perfekt säsong för grytor och vad bättre än att göra en festgryta som denna en fredag? Så blir det fest hela helgen sen.

En snäll tjej på Systemet hjälpte mig hitta ett rödvin att hälla i grytan, Chateau Courac. Nu när grytan står och puttrar så doftar den himmelskt! Ett långkok som detta är perfekt när man har barn, bara man har startat processen så sköter den sig själv, med korta pauser för tillagning och omrörning. Har man barn på dagis, så gör man lämpligtvis steg 1 innan och ställer ner spisen på låg, låg värme för att undivka obehagliga överraskningar när man kommer hem... sen höjer man den igen, för den ska trots att stå och puttra i några timmar.

Nu uppskattar jag att jag fått ärva mormors emaljgryta, receptet finner du nedan, lite modifierat till min egen smak.

Steg 1
ca 1 kg grytbitar av nöt, fräs på hög värme runt om och lägg i en gryta
1 lagerblad
3 vitlöksklyftor, fint skivade
timjan (hade tyvärr ingen färsk, men en kvist hade suttit fint annars)
tomatpuré
salt
min pepparblandning (grönpeppar, rosépeppar och vitpeppar) färskmalen
vanlig vitpeppar på burk
köttbuljong
större delen av en flaska vin
steksky
Vätskan ska täcka köttet men inte mer. Puttra i minst 1,5 timma, sköter sig själv, det passar mig finfint. Älskar att laga mat med denna Kalle & Hobbe-attityd!

Steg 2
steklök eller smålök, som steks
svamp, jag tog kastanjechampinjoner denna gång
morot eller annan rotfrukt (kan uteslutas)

Stek och låt puttra lite till. Servera med kokt potatis eller vitlöksbröd och njuuuuut.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: