secretvoice

2008-10-13
19:09:32

På tal om ekonomi igen...

Ingen har väl missat att världens ekonomi är i kris och att allt fler får dra åt svångremmen, därför tänkte jag se om det går att lyda en fd kollegas råd. Hon sparade tio procent av det hon fick ut efter skatt och nu när jag ändå tjänar så lite, så borde ännu lite mindre inte märkas så mycket. En buffert behövs ju alltid.

Här är min plan...

Hälften går in på ett bankkonto för att kunna användas direkt om det behövs. Vi behöver ändå göra en massa i huset och i trädgården, så det lär gå åt.

Andra hälften tänkte jag leka lite på börsen med, synd att börsen gick upp idag bara. Jag satsar ju på att den så småningom går upp och vill ju gå in när börsen gått ner ordentligt. Eftersom de flesta aktierna gått ner ca 60%, så borde det finnas en del utrymme för kurserna att gå upp igen. För att sprida riskerna, köper jag lite varje månad. Vill ni veta vilka bolag jag satsar på? Stay tuned...

Ska passa på att flytta mina pensionspengar också, de har legat i amerikanska fonder de senaste åren (jo, jag vet... :-/), men nu ska de hem!

Vad mer? Jo, vi gör extraamorteringar på det dyraste lånet - bara 40tusen kvar - sen går vi över till nästa.

I princip så tror jag på de gamla hederliga dygderna att spara för att kunna konsumera eller investera. Den här finanskrisen och den på åttiotalet hade ju överbelåning och spekulation som gemensam orsak och ibland blir jag så trött på att folk aldrig lär sig.

Nu menar jag inte bara gemene man, utan de som lånar enorma belopp för att spekulera - precis det som hänt och förmodligen kommer att hända igen. Ingenting går någonsin upp och upp och upp i värde, förr eller senare måste man hamna på en toppnotering - och sen bär det av nedåt igen...
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: