secretvoice

2009-06-23
19:47:30

Misstänkt biverkning av Pentavac - sprucken trumhinna

Idag har vi varit hos läkaren med en sprucken trumhinna på vår lilla tjej, endast ett år. Det började med ettårssprutan av Pentavac - som sjukvården själva känner till är en TUNG vaccination för små barn. Ändå ger man den.

Efter vaccinationen fick hon feber, ont och förkylningsliknande besvär, helt enligt "plan". Hon var helt slut hela helgen och "förkylningen" höll i sig en vecka. I vanliga fall är hon en munter och pigg tjej, som är sjuk max några dagar, men den här gången kämpade hon verkligen.

Vad vi inte visste, var att förkylningen samlade så mycket slem att det gick upp i örongången till slut, dvs igår kväll, sprack den. Mitt i maten började hon skrika förtvivlat och hon kunde inte sluta. Efter en Alvedon lättade det, men hon var fortfarande väldigt ledsen.

Senare på kvällen sov hon lugnt, men morgonen därpå bokade jag tid på vårdcentralen som kunde konstatera att trumhinnan spruckit - och då förstås gör så att det inte värker längre.

Nu under den finaste tiden, kan hon inte bada på några veckor, inte heller umgås med många barn med risk för att få en bakterieinfektion.

Jag kan ärligt talat inte förstå att man ger en så tung vaccination till så små barn - och den här händelsen får mig att undra om Pentavac är anledningen till att man börjar införa en ny vaccination mot öroninflammation runt om i landet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: