secretvoice

2008-05-15
10:57:15

Pengar, pengar, pengar...

Tråkigt ämne egentligen, men jag läste för ett tag sedan en bok som heter Rich Woman. Efter det önskar jag att alla kvinnor hade en buffert och kanske engagerade sig lite mer i sin ekonomi. Enligt Passion for Business (ny tidning av Carina Nunstedt, hon som startade Mama) håller det på att hända, men ändå är det männen som fortfarande äger mest.

En väninna till mig - OBS! endast en! - har låtit en advokat se över hennes ekonomiska skydd vid en eventuell skilsmässa och reglerat i avtal vad som tillfaller vem osv för att barnen ska vara skyddade om de skiljer sig eller dör.

Jag har inte gjort det heller, men jag har sett till att vi gemensamt sparar till min pension eftersom jag tar större delen av ansvaret för barnen den närmaste tiden.

Nåväl, åter till boken. Enligt henne, för det är en hon, är hon redan ekonomiskt oberoende. Det låter stort, men hon ser det som att om hennes pengar skapar mer pengar än hon har i fasta kostnader varje månad, klarar hon sig om hon blir sjuk eller arbetslös. Ganska bra perspektiv, faktiskt.

Hon frågade sina väninnor hur länge de skulle klara sig om de blev arbetslösa.

De skulle klara sig mellan 3 - 14 månader på sitt sparande. Eftersom det här är i USA, så har man förstås ingen a-kassa och de räknade inte med att bli sjuka under den här perioden.

Men det viktigaste var ändå frågan hon ställde till dem: varför skulle du vilja spara och investera?

En var konstnär och hon insåg snabbt att hon skulle kunna jobba mindre och måla mer om hon lyckades med en del av sitt sparande. Det fick mig att tänka (jodå, det händer att blondiner tänker både djupt och länge) och det är så mycket jag skulle vilja göra - om bara...

Efter det började jag spara mer regelbundet. Visst, jag är inte ekonomiskt oberoende eller rik på något sätt, men tänk om det leder till att jag kan uppfylla någon av mina drömmar? Tänker på resan, gå ner i arbetstid, arbeta mer med mina kreativa intressen - att bara få vara lite, lite friare... mmm, det smakar gott bara att tänka på!

Jo, och vad tycker jag om tidningen då? Den kan jag verkligen rekommendera. Carina N verkar vara en kommande tidningsstjärna i det stora mediebruset. Den är snygg, lättillgänglig och inspirerande - och den tjatar INTE om "kvinnor kan"... urk, det är ett uttryck som får mig att vilja kräkas. Här är länken: http://www.passionforbusiness.se/

Om man måste påpeka att en "kvinna kan", då tänker man ju egentligen att hon inte kan, som om det vore förvånande, liksom. Nä, nu ska jag vara lite kreativ ett tag, vi ses!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: